Utbildningen vänder sig till dig som har, eller som i framtiden kommer att ha, ett säljlednings- och affärsledningsansvar.
Målgruppen är du som leder eller ska börja leda ett säljteam inom B2B och B2C försäljning. De flesta som går kursen i säljledning är försäljningschefer, försäljningsdirektörer, VD, affärsområdeschefer, regionchefer eller teamledare.
Utbildningen omfattar både teori och praktik samt individuell coachning både under och efter utbildningen. Innehållet i utbildningen är fokuserad på ledarskap, säljledning, målstyrning, säljprocesser, affärsstödjande strukturer, pipeline management, hur du leder ditt team, coachar och kompetensutvecklar dina medarbetare för att nå satta mål.
Målet med utbildningen är att du som sälj- och affärsledare ska kunna utveckla ditt team så att ni framgångsrikt skapar fler och mer lönsamma affärer.
Utbildningens innehåll:
- Framtidens försäljning
- Morgondagens sälj- och affärsledare
- Säljarbetets resultatfaktorer
- Vad kännetecknar en framgångsrik säljare
- Sälj- och affärsledarens ansvarsområden
- Affärs- och målstyrningsprocessen och hur man utvecklar rätt strategi
- Strategiskt och taktiskt ledarskap i en sälj- och affärsorganisation
- Försäljningsbudgeten
- Affärsstyrningsprocessens olika beståndsdelar
- Den operativa planen för teamet och medarbetaren
- Framgångsrikt affärsledarskap och implementering
- Effektiv kommunikation
- Säljcoachning och utveckling av team och enskilda medarbetare
- Hur leda och coacha olika personprofiler med affärsansvar
- Det effektiva interna säljmötet
- Hur genomföra framgångsrika sambesök / samlyssning
- Intern träning/utbildning av sälj- och affärsansvariga
- Onboarding av sälj- och affärsansvariga
- Att analysera säljprestationer och resultat, prognoser och pipeline managemen